Linkbuilding is belangrijk, maar hoe doe je dat

Linkbuilding. Dat het belangrijk is, weet eigenlijk iedereen. Maar hoe pak je zoiets aan? Volg onderstaande stappen, en verzamel eenvoudiger inkomende links.

Linkbuilding is belangrijk, maar hoe doe je dat

1. Zorg voor waardevolle inhoud.

Inhoud. Daar draait het om. Waardevolle inhoud aanbieden op het moment dat een bezoeker daarnaar zoekt. En dan gaat het niet om uw producten, diensten of andere zaken die u wilt verkopen. Nee… geef gewoon eens gratis informatie. Een paar voorbeelden:

  • Handleiding AdWords voor een zoekmachine marketingbureau.
  • Tips om uw personeel te motiveren voor een leverancier van kerstpakketten.
  • Gratis second opinion van een architect wanneer u een huis wilt laten bouwen op de site van een bouwbedrijf.
  • E-book met tips hoe je je huis beter kunt verkopen op de site van een makelaar.
  • Informatie over verschillende besturingssystemen van telefoons van mobiele telefoon-aanbieders.
  • Gratis juridische hulp op de website van een advocatenkantoor via online chat.
  • Ga zo maar door….

Deze gratis inhoud zorgt ervoor dat u waarde gaat toevoegen. U voegt waarde toe voor de bezoekers van de website waar u graag een link van zou willen ontvangen. Het mooiste is als u ongeveer elke maand een nieuw kennis- of nieuwsartikel kunt toevoegen. Zo blijft uw onlineinformatie recent en dynamisch.

2. Maak gebruik van Social Media

De kennis- en nieuwsartikelen die u elke maand aanmaakt en plaatst op uw website, kunt u eenvoudig verspreiden via social media, zoals:

  • Hyves
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Google +

Maar ook minder traditionele social bookmark sites:

  • Stumble Upon
  • Nujij.nl
  • Delicio.us
  • Digg
  • eKudos
  • Google Bookmarks
  • En veel, veel meer….

Natuurlijk plaats je op al die Social Media en Social Bookmark sites een link naar jouw kennis- of nieuwsartikel!

3. En doorzoek de standaard sites

En standaard wil je links op de volgende pagina’s zien te bemachtigen:

  • DMOZ
  • Wikipedia

Daarnaast zou het helemaal mooi zijn als je links weet te verzamelen van:

  • Nieuwssites, zoals de Telefgraaf of het AD.
  • Sites van universiteiten, vooral die uit de Verenigde Staten (en een .edu domeinnaam hebben).
  • Sites met een hoge pagerank.
4. En verder…

Op Google kan je zoeken naar verschillende resultaten. Stel, je biedt diensten aan op het gebied van team building. Zoek dan eens op Google naar “Team Building” of verwante zoektermen als “Bedrijfsuitje” of “Personeel Motiveren”. Als je gewoon op Google zoekt, krijg je alle standaard resultaten. Maar klik je in het rechtermenu op bijvoorbeeld “Nieuws”, “Discussies” of “Blogs”, dan krijg je heel andere resultaten te zien. Vaak nog resultaten die (a) jouw inpsireren om nog betere links te verzamelen en resultaten waar je vaak direct je comment kan plaatsen.

Verder kan je natuurlijk persberichten schrijven, de links van je concurrenten onderzoeken (en daar ook links aanvragen), alle startpagina’s uitpluizen en doorzoeken (en daar links aanvragen) of Google doorzoeken op de volgende zoekzin:

“site toevoegen” OR “link toevoegen” OR “add url” AND “het onderwerp waar u links over wilt verzamelen” site:.nl

Uiteraard vervangt u uw eigen zoekopdracht met de tekst “het onderwerp waar u links over wilt verzamelen”.

6. Voeg zelf wat toe!

Ken jij nog meer manieren om relevante links te verzamelen? Laat hieronder je expertise zien en deel het! Wilt u linkbuilding uitbesteden? Dat kan via totaalonlinemarketing.nl.